Øg din hunds kondition

845

Der er flere grunde til, at du bør øge din hunds kondition. Måske skal I på en sommerferie, hvor hunden skal med, og der kræves en god kondition. Eller måske har din hund ligget meget stille pga. en operation og skal i gang igen.

Lad mig slå fast helt fra starten, at hunden SKAL være udvokset, inden man begynder på denne konditionstræning.

Det er en god ide at starte med at undersøge, hvilket niveau hundens kondition egentlig er på. Hvordan ser dens dagligdag ud rent motionsmæssigt? Du kan for sjov evt. sætte en skridttæller på hunden for at få et overblik over, hvor mange skridt den tager dagligt på nuværende tidspunkt. For ligesom hos mennesker, så duer det ikke at lægge alt for hårdt ud. Vi mennesker kan enten miste gejsten, få ondt eller blot vedtage, at det ikke lige var det, som var planen. Der er det anderledes for vores hunde, de vil jo i stor udstrækning bare følge med, når vi er en del af træningen, og dermed er der risiko for at få skader – hvis vi går for hurtigt frem.

Når du har fået et overblik over, hvor god kondition hunden har i dag, kan du lægge et realistisk program for, hvordan træningen skal foregå. Hvis der er et mål med træningen, er du nødt til at lave dig nogle delmål efterhånden. Hvis du blot skal træne for at få hunden op i gear igen, behøver der som sådan ikke at være et slutresultat på forhånd; det kan komme, når du synes, du er nået i mål. Som tommelfingerregel kan man sige, at det tager ca. tre måneder at opnå et ordentligt resultat. Men det afhænger selvfølgelig også af, hvordan hundens kondition er, når man starter.

Cykel- og løbeture
Der er flere måder at forbedre hundens kondition på. Noget afhænger selvfølgelig af, hvordan ens egen kondition er, hvilke muligheder man har, og hvad man synes er sjovt, og hvad der selvfølgelig er muligt og realistisk. Generelt set vil jeg anbefale træning hver tredje dag, for pauserne er nemlig lige så vigtige.

En måde at forbedre konditionen på er cykelture, hvor hunden løber ved siden af, og her er det absolut bedst, hvis det kan foregå uden snor. Hunden må ikke trække, så helst uden snor eller med så løs line, at hunden selv styrer tempoet. Det må gerne foregå på forholdsvis blødt underlag, så hunden ikke slider sine poter helt til blods. Hvis man kan tilrettelægge turen, så hunden både løber i trav og galop, vil det være fint. De forskellige måder at løbe på bruger nemlig forskellige muskelgrupper.

Start langsomt op, hvorved musklerne varmes op, så der ikke kommer skader. Du skal også afslutte langsomt, så musklerne ikke syrer til. Dette kan naturligvis også gøres uden cykel, hvor du selv løber også. Og alt efter, hvor garvet en løber du selv er, giver det også sig selv med en stille start og en rolig afslutning. Derimod kan det være noget af en udfordring, hvis du selv er habil løber og gerne tager 10 km i fart uden problemer. Det kan hunden altså ikke starte op med, og det skulle nødig blive en irritation for dig at træne hunden op.

Du kan også lave træningen som intervaltræning, hvis det passer dig bedre. Her kunne det f.eks. være to minutters roligt trav, 30 sekunders hurtigt trav, og gentag det så flere gange. Hunden skal ikke op i galop, men blot være i trav. Man øger så tiden og antallet af intervaller og er nødt til at føre en form for dagbog over træningen for at følge udviklingen. Man kan også lave korte distancer i galop. Her er det smart med ca. 100-300 meter ad gangen, højst fire til fem gange pr. træning. Imellem intervallerne skal hunden nå at falde helt til ro.

Hvis du lægger mere vægt på udholdenheden – eller vil kombinere begge dele – kan træningen foregå i længere perioder uden pauser, men der skal virkelig være fokus på, at hunden ikke overanstrenges – de kære firbenede siger altså ikke fra på samme måde, som et menneske ville gøre det.

Du kan også træne på bakker ude i naturen til konditionstræning. Her gælder det dog kun op ad bakke. Der løber du op sammen med hunden og så snor på og stille gang ned ad bakken igen. Her anbefaler jeg maks. tre ture pr. træningsgang. Selvfølgelig lidt afhængig af bakkens højde også.

Hold styr på træningen
Et program for øgning af konditionen kan også laves i samarbejde med en hundemassør, som har genoptræningsdelen med i sin uddannelse. Selvfølgelig skal der tages højde for hundens størrelse, alder, evt. skader m.m., så du må ikke bare gå blindt i gang med træningen.

For at holde styr på, at det ikke bliver for meget for hunden i starten, er det faktisk en god ide med den omtalte skridttæller. Når du ved, hvor mange skridt hunden normalt tager på en dag, og du starter et stille program op, kan man aflæse på skridttælleren, hvor meget der øges med efterhånden. Samtidig skal du holde et godt øje med, om hunden stadig er med og synes, at det er sjovt uden at blive overanstrengt, halte eller andet. Dernæst kan du evt. måle hundens puls. Det gøres nemmest ved at mærke på inderlåret, hvor der er en stor blodåre, hvor det på de fleste hunde er nemt at måle. Der er sjældent så meget pels på inderlåret, så pulsslagene kan som regel mærkes igennem. Det er for øvrigt også en god måde at få styr på, hvor hunden befinder sig rent stressmæssigt. Og hvornår det evt. ændrer sig. En stor hunds puls vil ligge mellem 50-90 slag i minuttet, og de små hunde op til 150 slag i minuttet. Men vigtigst af alt må du lave nogle målinger i forskellige situationer, så du har et overblik over, hvad ”normalpulsen” ca. ligger på. Du kan måle pulsen lige efter træning og evt. lidt efter igen for at se, hvor hurtigt den falder. Man kan også tælle åndedrag, de ligger ca. mellem 10-30 på et minut. Her skal du også kigge på, hvor hunden normalt ligger, og så tælle, når der sker noget anderledes, og mens du træner.

Sidst, men ikke mindst, skal du også kigge på vejret, og hvor mange grader det er udenfor. Når det er varmt, er det sværere for hunden at komme af med varmen. De kan jo ikke svede som os, men kommer af med varmen gennem munden og trædepuderne. Og har hunden en del pels, er alt for voldsom konditionstræning skidt på en varm sommerdag.

Håber disse råd giver dig lidt inspiration til konditionstræning, hvis din hund har brug for det, eller hvis der ligger en vandretur og venter i kalenderen forude.

God fornøjelse!

På løbebånd
Der findes faktisk løbebånd specielt til hunde, men et til mennesker kan egentlig også bruges. Her kræver det blot, at hunden er tryg ved et løbebånd, og du har mulighed for at sikre hunden, så den ikke lige pludselig løber ud over siden eller bliver ”løbet over ende” på båndet. Mange løbebånd kan indstilles med belastning, så det f.eks. går op ad bakke. Her starter man med en lille stigning og kan øge stigningen, efterhånden som hundens kondition bliver bedre og bedre.

AF MERETHE BØRGART // FOTO: DREAMSTIME